1933-ban bocsátotta ki a posta az 1933. Repülő (II.) légiposta forgalmi sorozatát, ami megjelenésében talán a legkülönlegesebb a "repülős" sorozatok közül. A sorozat 2 kisebb értékét Helbing Ferenc, a többi értéket a székely származású Márton Ferenc tervezte. A 10 és 16 filléres értékeken a „Justice for Hungary” ("igazságot Magyarországnak") nevet viselő, Lockheed Sirius 8A típusú repülőgép látható mellyel Magyar Sándor navigátor és Endresz György pilóta repült, és 1931-ben első magyarként átrepültek vele az Atlanti-óceán fölött. A repülés célja az volt, hogy felhívják a figyelmet a trianoni határok etnikai felülvizsgálatának indokoltságára. 1932 tavaszán Endresz meghívást kapott a Rómában megrendezendő Óceánrepülők Világkongresszusára. Endresz Bittay Gyula századost kérte fel a repülés távírászának. Május 21-én délután három óra után néhány perccel a római Littorio repülőtér légterében a Lockheed ismeretlen okból még a levegőben felrobbant és a beton körül elterülő dombok közé zuhant. A gép két utasa szörnyet halt.
![]() |
A 20 és 40 filléres bélyegeken „Giustizia per l’Ungheria” ("igazságot Magyarországnak") nevű FIAT BR.3 típusú, kétüléses, kétfedeles repülőgép látható, amit Mussolini kormánya adományozott Magyarország számára a Justice for Hungary tragédiája után. A FIAT BR 3-as a két világháború közti revizionista politika egyik szimbóluma volt (a repülőgép átadásáról videó a cikk végén megnézhető). A 48 és 72 filléres címleten felhők között szálló, a repülőgép bal szárnyán meztelen testét a menetiránynak nekifeszítő, karjait hátralendítő Mercur áll. A z 1, 2 és 5 pengős címleten szintén Merkur látható, amint egy négyszárnyú légcsavart széttárt karjával maga előtt tart. Külön érdekessége a sorozatnak, hogy a 20 és 40 filléres bélyegeket a Trianonra utaló GUISTIZIA PER L'UNGHERIA felirat miatt a Csehszlovák posta nem ismerte el, a leveleket nem kézbesítette, hanem visszaküldte.
1933. Repülő (II.)
Katalógusszám:
Magyar Bélyegek Katalógusa: | 535-543 |
Michel: | 502-510 |
Yvert: | PA26-PA34 |
Tervező:
- Helbing Ferenc (10, 16 fillér)
- Márton Ferenc (az összes többi érték)
Forgalomba bocsátották:
- 1933. június 12. - Elsősorban légipostai küldeményekre alkalmazták, de bármilyen postai küldeményt fel lehetett adni a bélyegekkel.
Forgalomból kivonták:
- 1936. december 31.
Példányszám:
- fogazott: 11 812 db teljes sorozat; ez egyben az 5 pengős darabszáma is- legnagyobb példányszámban 10 filléres érték került forgalomba 3.121.186 db
- fogazatlan: 900 db
A sorozat kisebb értékei milliós példányszámban készültek, azonban a pengős értékek jóval ritkábbak. Az 1 pengősből 138.813 db, a 2 pengősből 56.004 darab, az 1 pengősből pedig csak 11 812 db került forgalomban. Így nem csoda, hogy a postatisztán 80.000 forint katalógus értékű teljes sorozatból ennek a 3 bélyegnek az értéke 73.000 forint. Az eladásra kínált bélyegek zöme azonban falcos, így a postatiszta bélyegek gyakran katalógus ár körül kelnek el. Így igen nagy ritkaságnak számítanak és jelentős értéket képviselnek a képeken látható postatiszta 25-ös tömbök.
![]() ![]() |
![]() |
1933. Repülő (II) 1,2 és 5 pengős értékek 25-ös tömbben. |
Nyomtatás:
- többszínű raszteres mélynyomtatás
- 10 és 16 filléres érték 400 bélyegképet, a többi érték 200 bélyegképet tartalmazó ívekben került forgalomba.
Papír:
- 0,08 mm vastag fehér fluoreszkáló bélyegnyomó papír
- Vízjel: IX. Szabadonálló kettőskereszt-vízjel
Fogazat:
- 10 és 16 filléres 15-ös fésűsfogazás, a bélyegek fogazatig terjedő mérete: 26x22 mm
- többi érték: 121/2:12 -es es fésűsfogazás, a bélyegek fogazatig terjedő mérete: 26x33 mm
Tévnyomat, különlegességek:
- A Csehszlovák posta által visszaküldött 20, vagy 40 filléres bélyegek "NON ADMIS" (nem kézbesíthető) jelzéssel (piaci ár kb. 100-150.000 forint)
Piaci ár:
- postatiszta (9 érték): 65-80.000 forint
- falcos: (9 érték): 25-30.000 forint
- használt (9 érték): 20-25.000 forint
- vágott sor: (9 érték): kb 350-450.000 forint
- FDC: ----
> |
Hogy ne maradjon le semmiről kövesse Facebook oldalunk! |