1933-ban bocsátotta ki a posta az 1933. Repülő (II.) légiposta forgalmi sorozatát, ami megjelenésében talán a legkülönlegesebb a "repülős" sorozatok közül. A sorozat 2 kisebb értékét Helbing Ferenc, a többi értéket a székely származású Márton Ferenc tervezte. A 10 és 16 filléres értékeken a „Justice for Hungary” ("igazságot Magyarországnak") nevet viselő, Lockheed Sirius 8A típusú repülőgép látható mellyel Magyar Sándor navigátor és Endresz György pilóta repült, és 1931-ben első magyarként átrepültek vele az Atlanti-óceán fölött. A repülés célja az volt, hogy felhívják a figyelmet a trianoni határok etnikai felülvizsgálatának indokoltságára. 1932 tavaszán Endresz meghívást kapott a Rómában megrendezendő Óceánrepülők Világkongresszusára. Endresz Bittay Gyula századost kérte fel a repülés távírászának. Május 21-én délután három óra után néhány perccel a római Littorio repülőtér légterében a Lockheed ismeretlen okból még a levegőben felrobbant és a beton körül elterülő dombok közé zuhant. A gép két utasa szörnyet halt.

 „Giustizia per l’Ungheria” nevű, FIAT BR.3 típusú, kétüléses repülőgép

 

A 20 és 40 filléres bélyegeken „Giustizia per l’Ungheria” ("igazságot Magyarországnak") nevű FIAT BR.3 típusú, kétüléses, kétfedeles repülőgép látható, amit Mussolini kormánya adományozott Magyarország számára a Justice for Hungary tragédiája után. A FIAT BR 3-as a két világháború közti revizionista politika egyik szimbóluma volt (a repülőgép átadásáról videó a cikk végén megnézhető). A 48 és 72 filléres címleten felhők között szálló, a repülőgép bal szárnyán meztelen testét a menetiránynak nekifeszítő, karjait hátralendítő Mercur áll.  A z 1, 2 és 5 pengős címleten szintén Merkur látható, amint egy négyszárnyú légcsavart széttárt karjával maga előtt tart. Külön érdekessége a sorozatnak, hogy a 20 és 40 filléres bélyegeket a Trianonra utaló GUISTIZIA PER L'UNGHERIA  felirat miatt a Csehszlovák posta nem ismerte el, a leveleket nem kézbesítette, hanem visszaküldte. 

1933. Repülő (II.)

Katalógusszám:

Magyar Bélyegek Katalógusa: 535-543
Michel: 502-510
Yvert: PA26-PA34

Tervező

Forgalomba bocsátották:

  • 1933. június 12. - Elsősorban légipostai küldeményekre alkalmazták, de bármilyen postai küldeményt fel lehetett adni a bélyegekkel.

Forgalomból kivonták:

  • 1936. december 31. 

Példányszám:

  • fogazott: 11 812 db teljes sorozat; ez egyben az 5 pengős darabszáma is- legnagyobb példányszámban 10 filléres érték került forgalomba 3.121.186 db
  • fogazatlan: 900 db

A sorozat kisebb értékei milliós példányszámban készültek, azonban a pengős értékek jóval ritkábbak. Az 1 pengősből 138.813 db, a 2 pengősből 56.004 darab, az 1 pengősből pedig csak 11 812 db került forgalomban. Így nem csoda, hogy a postatisztán 80.000 forint katalógus értékű teljes sorozatból ennek a 3 bélyegnek az értéke 73.000 forint. Az eladásra kínált bélyegek zöme azonban falcos, így a postatiszta bélyegek gyakran katalógus ár körül kelnek el. Így igen nagy ritkaságnak számítanak és jelentős értéket képviselnek a képeken látható postatiszta 25-ös tömbök.

 1933. Repülők (II)1933. Repülők (II)
1933. Repülők (II)

 1933. Repülő (II) 1,2 és 5 pengős értékek 25-ös tömbben.
katalógus ár: +1 825.0000 forint

Nyomtatás:

  • többszínű raszteres mélynyomtatás
  • 10 és 16 filléres érték 400  bélyegképet, a többi érték 200 bélyegképet  tartalmazó ívekben került forgalomba.

Papír:

Fogazat: 

  • 10 és 16 filléres 15-ös  fésűsfogazás, a bélyegek fogazatig terjedő mérete: 26x22 mm
  • többi érték: 121/2:12 -es es fésűsfogazás, a bélyegek fogazatig terjedő mérete: 26x33 mm

Tévnyomat, különlegességek:

  • A Csehszlovák posta által visszaküldött 20, vagy 40 filléres bélyegek "NON ADMIS" (nem kézbesíthető) jelzéssel (piaci ár kb. 100-150.000 forint)

Piaci ár:

Teljes méretben megtekintéshez kattints a képre 

1933. Repülő (II.)
1933. Repülő (II.)
1933. Repülő (II.)
1933. Repülő (II.)
1933. Repülő (II.)
1933. Repülő (II.)
1933. Repülő (II.)
1933. Repülő (II.)
1933. Repülő (II.)



 

 

Hogy ne maradjon le semmiről kövesse Facebook oldalunk!